iPad Versiyonu

Oyun bilgisayarlarının yükselişi

PC pazarında oyun bilgisayarlarının payı 2014-2016 arasında yüzde 3’ten 8’e yükseldi. HP 2018 PC gelirinin yüzde 30’u için bu alanı hedefledi.


   
   
   
   
Add to Flipboard Magazine.
   
HABER: KEREM ÖZDEMİR
  FOTOĞRAF: Arşiv
22.2.2017
Oyun bilgisayarlarının yükselişi

Filiz Akdede bilgisayar oyunları konusunda iddialı biri değil ancak bugünlerde bu konudan büyük heyecan duyuyor. HP Türkiye Genel Müdürü Akdede’nin heyecanının nedeni, kişisel bilgisayar (PC) pazarında oyun bilgisayarlarının edinmeye başladığı ağırlık. Akdede, “Araştırmalarımıza göre genel PC pazarı içerisinde oyun bilgisayarlarının payı 2014 yılının ikinci çeyreğinde yüzde 3 iken bugün bu oran yüzde 8’e çıkmış bulunuyor.

Yakın gelecekte oyun pazarının birçok üretici için en öncelikli alanlardan biri olacağını düşünüyoruz. HP, 2018 yılı itibariyle PC gelirlerinin yüzde 30’unun oyun bilgisayarlarından geleceğini tahmin ediyor” şeklinde konuşuyor.
IDC’nin raporuna göre, Türkiye’de 2016’nın üçüncü çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 30 artan PC satışları şimdiden bunun sürdürülebilir bir yükseliş olup olmadığı tartışmasını tetiklemiş durumda.

Yaklaşık 453 bin adetlik pazarda yüzde 24 pazar payı ile lider konumda bulunan HP Türkiye için PC stratejisi, hem bu konumu hem de yüzde 22’lik paya sahip ikinci olan Lenovo’nun sıkıştırması nedeniyle önem taşıyor. Üçüncü sırada yer alan Asus’ın yüzde 16,2 pazar payı ile birlikte ilk üç oyuncu, pazarı yüzde 60’ın üzerinde payla domine ediyor.

Dünyadaki düşüş trendinin Türkiye’de de hakim olmayı sürdüreceği değerlendirmesi ağırlık taşıyor. Webrazzi, Türkiye pazarının önceki tahminlerin yüzde 20 ilerisinde gerçekleşmesine dikkat çekiyor.

İster iyimser ister kötümser senaryo gerçekleşsin oyun bilgisayarlarının -masaüstünden dizüstüne geçişle birlikte- hem yeni satış hem değiştirme pazarı olarak önem taşıdığı aşikar.

HP ve HPe olarak ikiye ayrılmasının ardından daha dinamik bir şirket yapısına kavuşan HP’nin dünyada olduğu gibi Türkiye’de de bu fırsatı hızla değerlendirmek için yeterli gücü var. Akdede bu konudaki isteklerini de net bir biçimde ortaya koyuyor. Özel olarak bu konuya odaklanan HP Türkiye Kişisel Sistemler Grubu Tüketici Ürünleri Kategori Yöneticisi Fatih Atlıbatur, Akdede’den farklı olarak geçmişten gelen bir oyunculuk deneyimine ve birikimine sahip. Bir dönemin akşam vakti internet kafe kapatıp saatler boyunca oyun oynama deneyimini tatmış olan Atlıbatur’un, oyun tutkunu arkadaşları ile WhatsApp üzerinden hâlâ sıcak tuttuğu bir ilişkisi var.

Oyun bilgisayarlarının PC pazarı içinde yüzde 3’ten 8’e yükseldiği dönemle ilgili bir diğer ayrıntıya dikkat çeken Atlıbatur, “Masaüstü bilgisayar pazarında bu pay aynı dönemde yüzde 12’den yüzde 19’a dizüstülerde ise yüzde 4’ten yüzde 5’e yükseldi. Gelecek yıllarda bu oranların artacağını düşünüyoruz” diyor. Her iki segmentin farklı büyüme davranışları bu oranların birbiri ile karşılaştırılmasını yanıltıcı hale getirebiliyor ancak rakamlar her iki segmentte de oyun bilgisayarlarının ağırlığının artmakta olduğu açıkça gösteriyor.

Teknolojik alandaki ilerlemeler bilgisayar oyunlarını artık daha gelişmiş ürünler haline getirirken bu oyunlar için üretilen bilgisayarlar da daha ileri gelişmiş donanımlarla piyasaya sürülüyor. Oyun dünyasındaki gelişmeler ile PC dünyasındaki gelişmeler birbirine paralel bir şekilde ilerliyor.

Mobile olan eğilim de mobil oyun dünyasını ortaya çıkararak günümüzdeki gücüne ulaştırdı. Gerek bilgisayar gerekse mobil oyun pazarları olsun her iki pazar oyun sektörünün gelişiminin itici güçleri arasında yer alıyor.
DFC Intelligence araştırmasına göre ise dünya genelinde şu an orta seviye PC oyuncusu sayısı 199 milyon civarında. Yaklaşık 1 milyar kişi ise orta seviye kadar olmasa da PC oyunları oynuyor. Platformlara göre oyuncu sayısına bakıldığında; PC ile oyun oynayan kullanıcı sayısı Kuzey Amerika’da 177 milyon, Avrupa’da 328 milyon, Asya’da ise 458 milyon. Mobil üzerinden oyun oynayan kullanıcı sayısı ise Kuzey Amerika’da 111 milyon, Avrupa’da 196 milyon, Asya’da 194 milyon civarında.

Dünya genelinde Türkiye’nin kullanıcı sayısı açısından ilk 10’da yer alması artık kanıksanan bir durum. HP’nin 2018 itibariyle PC gelirlerinin yüzde 30’unu oyun bilgisayarlarından elde etmeyi planladığına işaret eden Atlıbatur, “Özellikle EMEA bölgesinde oyun PC ürünlerinin ortaya koyduğu potansiyel çok ciddi bir seviyede. Yakın gelecekte oyun pazarının birçok üretici için en öncelikli alanlardan biri olacağını düşünüyoruz” şeklinde konuşuyor.

HP, Windows 10 işletim sistemi ile birlikte sunduğu Pavilion’da, yüksek performans ve şıklık ararken fiyat performans oranına dikkat eden “ciddi oyuncuları” hedefliyor.

Yeni tanıtılan HP OMEN dizüstü bilgisayarlar da performans, taşınabilirlik ve stili bir arada sunacak bir tasarıma sahip. 2,45 santimetre kalınlığında ve 2,2 kilogram ağırlığındaki OMEN, uzun oyun sürelerinde soğutma için gelişmiş bir termal sisteme ve oyunlar için optimize edilmiş bir klavyeye sahip. HP, bu ürün gamını zaman içinde geliştirmeyi hedefliyor.

Atlıbatur, “Diğer segmentlere kıyasla çok daha fazla bir büyüme beklediğimiz oyun bilgisayarı pazarında sanal gerçeklik (VR) teknolojisinin bu pazarda oyun değiştiren bir unsur olacağını düşünüyoruz. VR teknolojisi daha güçlü bilgisayarlara ihtiyacı da beraberinde getirecek. Bu beklentilerimize paralel olarak geliştirdiğimiz bilgisayarlarımız ile oyun severlere yepyeni deneyimler sunacağız” diyor.

Bu deneyimle ilgili beklentisi olanlar sadece HP değil. Araştırma firması DFC 2020 itibariyle PC oyunlarından elde edilen cironun 42 milyar dolara ulaşacağını öngörüyor. 2015’te bir önceki yıla göre yüzde 11’lik büyüme ile 30 milyar dolarlık rekor düzeye ulaşan pazarın büyümesinde perakende satışların yanında abonelikler, sanal nesne satışları, reklam ve dijital dağıtım gelirleri rol oynuyor. Bu bilgisayar oyunlarının gelişmiş ekonomisine işaret eden bir gösterge. Erken yaşlarda PC oyunlarıyla tanışan yeni kuşağın büyümesi ile hem donanım hem de yazılım pazarlarının büyümesinin hız kazanması bekleniyor. Bu beklendiğinden hızlı bir gelişme olabilir.

Aralık ayında Bağdat Caddesi’ndeki bir restoranda sekiz-10 yaşlarında bir çocuğun babasına söyledikleri bu beklentinin temellerini açıkça ortaya koyuyor. Kulak misafiri olduğum konuşma şöyleydi: “Baba, benim evdeki bilgisayar i5 işlemcili. Birkaç yıl kullanacaksam bana bir tane i7-6400 lazım. Bu beş yaşında; zaten bazı oyunları oynayamıyorum. İyi bir şey almazsak GTA 9 çıktığında ne yapacağım?” Babanın yanıtı, muhtemel satın alma kararı olarak yorumlanabilir. Piyasanın kısa analizi için bu kadarı yeterli görünüyor. 




   
   
   
   
Add to Flipboard Magazine.
   
   


İÇERİK HABERCİSİ

TEKNOLOJİ KATEGORİSİNE AİT EN GÜNCEL İÇERİKLERİNDEN HABERDAR OLMAK İÇİN
HEMEN E-MAİL LİSTEMİZE KAYIT OLUN




BENZER HABERLER

İş arkadaşım bir robot
 
VIP araçlara fısıldayan adam
 
Bilkom, kendisini yeniden yarattı

Teknosa’nın deneyim lideri
 
Vodafone ve A101’den yeni segment: Altın Kulüp
 
Pekiyi, finans ne olacak?








TEKNOLOJİ KATEGORİSİNİN DİĞER HABERLERİ

Turkcell'de Süreyya Ciliv’in teknolojik hayali gerçekleşti
 
Sosyal medya: evdeki şeytan, işyerinde melek mi?
 
Vestel, iç pazara odaklanarak yüksek kârlılık arıyor

Twitter iftiharla sunar: ‘Günün Uygulaması’ uygulaması
 
Google ‘kendin pişir, kendin ye’ cep telefonu için gün sayıyor
 
Borsa İstanbul, teknoloji yatırımı ile geleceğe uzanıyor
Size daha iyi hizmet verebilmemiz için sitemizde çerezler kullanılmaktadır. Giriş yaptığınız andan itibaren çerez kullanımını kabul etmiş sayılacaksınız.  Detaylı bilgi için tıklayın...
 X